Forhuset til Wolfgang Petersens jernstøberi,
Naffet 30 i Haderslev. Opført i 1851.
Foto Steenpot 2012.
|
Den internationale finansielle krise, som startede i 1857 i først USA og siden England, blev efterhånden også følelig i Danmark, hvor bl.a. handelshuse og banker i provinsen blev ramt. I Haderslev resulterede krisen bl.a. i, at skibsbyggeriet var gået i stå. I løbet af 1850'erne havde de lokale skibsbyggere P. Kieldrup og A.F.C. Wolthers bygget en del træskibe: skonnerter, brigger, barker og jagter (Marcussen 2020). Men krisen i den sidste halvdel af tiåret stoppede træskibsbyggeriet i Haderslev. Også jernstøberierne i Haderslev blev ramt af krisen, og produktionen faldt betragteligt (Fangel 1979; s. 119). Alligevel blev det jernstøber og ejer af det tilhørende maskinværksted Wolfgang Petersen, som igen fik gang i skibsbyggeriet i Haderslev, da han tog initiativ til at bygge dampskibe af jern. Hans virksomhed og tilhørende jorde lå på Naffet ned til Møllestrømmen og fjorden, så det var fysisk muligt at udvide produktionen med et jernskibsværft. Men inden den plan kunne realiseres, var det to problemer, som skulle løses.
For det første havde Wolfgang Petersen og hans virksomhed aldrig tidligere beskæftiget sig med skibsbyggeri. Denne vanskelighed blev søgt løst ved at knytte en konsulent til byggeriet. Berlingske Tidende skrev om planerne:
"Til Actionairernes Betryggelse have Entrepreneurerneforpligtet sig tit at antage Hr. Civilingenieurog Maskinbygger H. English i Sønderborg,der i Udlandet cg fornemlig i Englandhar uddannet sig i Skibsbyggerfaget, somtechnisk Consulent."
Henry English var svoger til Wolfgang Petersens bror i Sønderborg, han havde købt jernstøberiet i Sønderborg, og han var uddannet i London. Henry English havde erfaringer med bygning af dampmaskiner, som skulle være drivkraft i de nye jernskibe, men om hans uddannelse og erfaringer også indbefattede skibsbygning er ikke sikkert. Han var uddannet på et jernstøberi i London, og det er muligt, at de her også byggede skibe til flodsejllads på Themsen. Men vi ved det ikke.(Berlingske Politiske og Avertissementstidende, 1. feb. 1859, s. 5)
Den anden vanskelighed var at skaffe tilstrækkelig kapital. Denne blev overvundet ved, at Wolfgang Petersen etablerede et aktieselskab - "Dampskibet Haderslev" - som skulle investere i bygning af en hjuldamper, og som efter færdiggørelsen skulle drive sejlladsen. Altså et rederi. Bygningen af hjuldamperen var anslået til at ville koste 42.000 Rigsdaler, og det var mere end hvad der kunne forventes i lokal kapital. Derfor blev aktierne også udbudt i København, Flensborg og Kiel.
Aktietegningen lykkedes, og i maj måned 1860 blev H/S Haderslev søsat. H/S Haderslev var et kombineret fragt- og passagerskib bygget i jern og drevet af en dampmaskine, der trak på skovlhjul i begge sider af skibet. Dampmaskinen var dog ikke bygget på maskinfabrikken i Haderslev - det var en 55 nHK (nominel hestekraft) fra Fischbein i Rostock. Ud over dampmaskinen var der også 2 master og sejl som drivkraft. Skibet var 130 fod langt - dvs. næsten 41 meter langt. En ganske stor hjuldamper. Der var både 1. og 2. klasses saloner og særskilte dame- og herrekahytter.
Ud over H/S Haderslev byggede eller ombyggede jernskibsværftet to mindre skibe: et skruedrevet skib til Postvæsenet (S/S Augusta) og et bugserfartøj til Haderselv Kommune (S/S Marie).
Aktietegningen lykkedes, og i maj måned 1860 blev H/S Haderslev søsat. H/S Haderslev var et kombineret fragt- og passagerskib bygget i jern og drevet af en dampmaskine, der trak på skovlhjul i begge sider af skibet. Dampmaskinen var dog ikke bygget på maskinfabrikken i Haderslev - det var en 55 nHK (nominel hestekraft) fra Fischbein i Rostock. Ud over dampmaskinen var der også 2 master og sejl som drivkraft. Skibet var 130 fod langt - dvs. næsten 41 meter langt. En ganske stor hjuldamper. Der var både 1. og 2. klasses saloner og særskilte dame- og herrekahytter.
Ud over H/S Haderslev byggede eller ombyggede jernskibsværftet to mindre skibe: et skruedrevet skib til Postvæsenet (S/S Augusta) og et bugserfartøj til Haderselv Kommune (S/S Marie).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar